Sunday 29 November 2009

kenape perlu DAKWAH ??

Assalamualaikum..

Ada satu hadis. Sesiapa yang berminat bolehlah mengikuti hadis ini di dalam siri kuliah Allah is preparing us for victory oleh Imam Anwar Awlaki. Rasulullah SAW kata generasi sahabat adalah yang terbaik, kemudian generasi Tabien, kemudian Tabi' Tabien. Tapi akan ada di akhir zaman yang mana pahala seorang dari mereka adalah bersamaan dengan 50 orang. Sahabat pun tanya, "Pahala 50 orang kami atau 50 orang mereka?" Kamu tahu apa jawapan Rasulullah SAW? Pahalanya adalah 50 orang kamu (merujuk kepada sahabat).

Korang tahu kan pengorbanan sahabat? Tahu kan kisah Mus'ab? Kisah Sumayyah? Kisah Bilal? Kisah Abu Bakar? Dapat bayangkan tak pahala jihad di zaman ini bersamaan dengan 50 orang sahabat? Masya Allah, tidak terkira.

Kemenangan Islam itu adalah perkara ghaib. Hanya orang yang beriman akan mempercayainya. Bagi yang dah pergi, sudah-sudahlah. Berikan duit itu pada dakwah dan jihad.

Siapa yang tidak merindui Rasulullah SAW? Siapa yang tidak ingin menziarahinya? Tapi cinta punya bukti dan bukti yang sebenar adalah dakwah. Saya nak kongsikan hadis ini lagi sekali, betapa Rasulullah SAW sudah pun merindui kita.

Di saat mana Rasulullah mengatakan dia merindui saudara-sauadaranya , suasana di majlis pertemuan itu hening sejenak. Semua yang hadir diam membatu. Mereka seperti sedang memikirkan sesuatu. Lebih-lebih lagi Saidina Abu Bakar. Itulah pertama kali dia mendengar orang yang sangat dikasihi melafazkan pengakuan demikian.

Seulas senyuman yang sedia terukir dibibirnya pun terungkai. Wajahnya yang tenang berubah warna. "Apakah maksudmu berkata demikian wahai Rasulullah? Bukankah kami ini saudara-saudaramu? " Saidina Abu Bakar bertanya melepaskan gumpalan teka-teki yang mula menyerabut fikiran.

"Tidak, wahai Abu Bakar. Kamu semua adalah sahabat-sahabatku tetapi bukan saudara-saudaraku (ikhwan)," suara Rasulullah bernada rendah.

"Kami juga ikhwanmu, wahai Rasulullah," kata seorang sahabat yang lain pula.

Rasulullah menggeleng-gelangka n kepalanya perlahan-lahan sambil tersenyum.

Kemudian baginda bersuara: "Saudaraku ialah mereka yang belum pernah melihatku tetapi mereka beriman denganku sebagai Rasul Allah dan mereka sangat mencintaiku. Malahan kecintaan mereka kepadaku melebihi cinta mereka kepada anak-anak dan orang tua mereka."

Pada ketika yang lain pula, Rasulullah menceritakan tentang keimanan `ikhwan' baginda:

"Siapakah yang paling ajaib imannya?" tanya Rasulullah.

"Malaikat," jawab sahabat.

"Bagaimana para malaikat tidak beriman kepada Allah sedangkan mereka sentiasa hampir dengan Allah," jelas Rasulullah. Para sahabat terdiam seketika.

Kemudian mereka berkata lagi, "Para nabi."

"Bagaimana para nabi tidak beriman, sedangkan wahyu diturunkan kepada mereka."

"Mungkin kami," celah seorang sahabat.

"Bagaimana kamu tidak beriman sedangkan aku berada ditengah-tengah kau," pintas Rasulullah menyangkal hujah sahabatnya itu.

"Kalau begitu, hanya Allah dan Rasul-Nya sahaja yang lebih mengetahui," jawab seorang sahabat lagi, mengakui kelemahan mereka.

"Kalau kamu ingin tahu siapa mereka? Mereka ialah umatku yang hidup selepasku. Mereka membaca Al Quran dan beriman dengan semua isinya. Berbahagialah orang yang dapat berjumpa dan beriman denganku. Dan tujuh kali lebih berbahagia orang yang beriman denganku tetapi tidak pernah berjumpa denganku," jelas Rasulullah.

"Aku sungguh rindu hendak bertemu dengan mereka," ucap Rasulullah lagi setelah seketika membisu. Ada berbaur kesayuan pada ucapannya itu.

Begitulah nilaian Tuhan. Bukan jarak dan masa yang menjadi ukuran. Bukan bertemu wajah itu syarat untuk membuahkan cinta yang suci. Pengorbanan dan kesungguhan untuk mendambakan diri menjadi kekasih kepada kekasih-Nya itu, diukur pada hati dan buktikan dengan kesungguhan beramal dengan Sunnahnya.

Tahu tak apa sunnah Rasulullah SAW yang paling besar? DAKWAH ilallah.

12 comments:

marhaen,muazah said...
This comment has been removed by the author.
fazesoffaith said...

oh..syukran atas tegurannye..ana dah tukar tajuk..hehe..

marhaen,muazah said...
This comment has been removed by the author.
fazesoffaith said...
This comment has been removed by the author.
fazesoffaith said...

>dr. hati dan shanks merupakan org yang same..

fazesoffaith said...

wassalam alaik luffy..minat one piece jugak??heheh..cmnie..rasenye dakwah ni lagi besar n payah kot dr amar maaruf nahi munkar..(nk citer asal dakwah, panjang..)

1> kalau aku..aku buat 1 group kecil(under 10 org) yg betul2 nk jd soleh.dan....(kalau nk dgr lebih, bg emel)hehe :)

2> mcm yg hadis ajar..aku cegah dgn hati je..kalau brani c ket, dgn mulut...kalau kawan aku, aku pakai tangan..:)

3>actually aku ex- skola hira'..skola tu teramatla bagus dr segi tarbiyyahnya..biahnya pon same..(nk dgr lebih, c nie emel :)..rijal dgn nisa'nya teramatlaa sopan..x pernah nk jalan dekat2..cthnye..kalau nisa' ade kat jalan tu..rijalnya sanggup ikut padang..walaupun jalan tu masih besar ruangnya..bila bertemu semua menundukkan pandangan..rijalnya sentiasa memberi laluan kepada nisa' terlebih dahulu..walaupun nisa' berjalan pelahan....itu je kot...tp itu dulu..waktu aku skola c tu..skarang, tanye laa org yg mengetahui..

syukran ya atas komennya!!

marhaen,muazah said...
This comment has been removed by the author.
fazesoffaith said...
This comment has been removed by the author.
fazesoffaith said...
This comment has been removed by the author.
fazesoffaith said...

luffy> tulisan ttg dakwah tu kalau x de halangan insyaAllah nnti aku tulis..yep..dakwah mmg tugas untuk sume org( x de alasan)..tugasnye kite menyeru org kepada kebaikan(panjang huraiannya)..byk sebab kenape ia perlu. salah satunye sbb kita ni dcipta oleh Allah adalah sebagai khalifah kat muka bumi ni..yang pasal hira tu..ko bagi laa YM ko kat aku...nnti aku cite panjang c ket..hehe..

marhaen,muazah said...
This comment has been removed by the author.
Abdullah Xuais said...

asal mcm berhabuk....