Monday 21 September 2009

jawapan bg yang x mengetahui

(1)Pakaian ketika menunaikan solat

Maka jawabnya tidak pun disyaratkan apa-apa pakaian, semua boleh asalkan menutup aurat. Yang sunnahnya ialah jubah dan gamis. Tapi bila pakaibaju yang pelik-pelik, dilaranglah oleh agama kerana menimbulkan fitnah.
Contohnya pakai baju yang ada tulisan hukumnya makruh, baju yang ada gambar orang yang sedang bercium hukumnya haramlah pulak.
Kalaupakai baju yang bukan bertulis dan bergambar tapi berpakaian yangpelik, haram juga kata setengah ulama' kerana menimbulkan fitnahseperti tok imam solat tidak pakai kopiah tapi pakai helmet dengan bajuhujan, walaupun sah solatnya tapi menimbulkan fitnah.


(2) Cara untuk melupuskan al-quran yang telah rosak

Makajawabnya cara terbaik sekarang ialah dibakar, dibakar kemudian ditunggusehingga dibakar keseluruhannya, apabila dibakar hilang rupa al-Quran,tiada suratan maka tiada lagi hukum al-Quran, tidaklah wajib ditanamabu itu cuma sunat ditanam.


(3)Masalah qada solat bagi wanita yang haid, ada ustaz yang mengatakankalau suci dalam waktu maghrib maka mesti qada 2 solat yang sebelumnya.

Makajawabnya kalau suci dalam waktu maghrib jadi tidak perlu diqada zuhurdan asar melainkan kalau suci dalam waktu asar tetapi tidak sempatsolat asar maka wajib qada solat asar.


(4)Hukum solat memakai baju lengan pendek atau melipat lengan baju

Makajawabnya tidak ada sebarang hadis yang menyatakan hukum memakai lenganpendek, ini hanyalah adab-adab solat. Yang paling afdol solat denganberlengan panjang.
Sebabitu setengah pendapat-pendapat yang mengatakan makruh itu bukandaripada nas, itu hanyalah pandangan dari tok2 guru kita yang menitikberatkan adab, yang memakai lengan pendek itu tidak menyalahi peraturansebenarnya Cuma adab-adab solat, lebih elok berlengan panjang.
Tidakada ulama' yang fatwa haram atau tidak sah solat bila berlengan pendek,bahkan ada di kalangan sahabat yang tidak memakai baju Cuma meletakkkankain di atas bahu.
Berkaitandengan berlengan panjang tapi melipatkannya pula menjadi lengan pendeksemasa solat, maka jawabnya ini pendapat ulama'- ulama' mengatakanmakruh kerana qias dengan hadis mengikat rambut semasa solat. Nabibersabda "siapa yang solat hendaklah dia melepaskan ikatan rambutnya".Supaya semasa kita sujud, rambut itu tidak terikat kerana rambut itujuga mahu sujud sama, kata Rasulullah rambut- rambut ini ingin sujudjuga, jadi bila diikat rambut itu, rambut tidak dapat bergerak ,seolah-olah kaku.
Nabitidak sebut mengenai melipat lengan baju jadi ulama' qias dengan hadisikat rambut itu dengan mellipat lengan baju semasa solat, jadi ulama'kata bila kita solat lengan baju ini dilipat jadi lengan baju tidakbergeraklah.
Sebaiknya semasa mahu solat dibuka lipatan lengan baju itu.
*Apayang ana nyatakan mungkin ada kekurangan, rujuk alim ulama' untukketerangan yang lebih, jika kurang faham setiap apa yang ana nyatakanberitahulah ..
mintatolong sangat2 disebarkan pada saudara2 kita yang lain, ramai lagi yangtidak tahu mengenai ini, lagi ramai tahu lagi ramai manfaatnya.. tidaksusah pun, cuma letakkan di buletin dan semua boleh baca dan tahu tapikalau itupun menyusahkan maka tak mengapalah, sudah baca punalhamdulillah. .
wallahu'alam. .

No comments: